Welcome in English or Ahlan Wasahlan in Arabic or Selamat Datang in Malay.

I have been a Human Resource professional for more than 20 years working in a wide spectrum of areas within Human Resource. I have progressed up the corporate ladder from the very bottom with rapid and multiple promotions, praise to God. My main interests are motivation and child development

If you have any specific queries you would like to post to me, please email to amzzah_naseehah@ymail.com.

Kind regards
hjmalek

Pages

Monday 23 July 2007

Decision for my first job

As I have related earlier, my interview with the big and famous Multinational Company ended up with an offer for a position of General Clerk III at a salary of just over RM500 per month albeit with me having a diploma which salary could have fetched around RM800-900 at that time i.e. in 1990. Nonetheless, I had accepted the offer as I had explored the company's career development and enhancement opportunities. The information I gathered from the interview was very beneficial and I believe I could grow with the company even though I would start from the bottom.

What exactly made me accepted the offer? I would say that it was due to the following reasons
  1. The company is a big and famous Multinational Company with an established organizational structure. I could leverage from the experience and guidance of my peers and supervisors in performing my job. Even if I may not be able to grow within the company, I would have had the opportunity of leveraging on the experience I had with it for my next job at another company.
  2. The company offers a multitude of learning and development opportunities. It has a clear in-house training plans and development opportunities. I would be able to learn and be trained accordingly.
  3. The company ascribes to a philosophy of career growth through individual potential and performance. The Managing Director of the company then was someone who only had a GCE ordinary level (equivalent to SPM). If the Managing Director could do it, why not I?
In the first few weeks on the job, the experience was challenging on my interpersonal and social skills. I had to fit in myself into the team synergy as well as learn the job from my peers and accept the guidance and directions from my supervisor. Being a new kid on the block would require a mixture of some humility and assertiveness for long term survival, humility to acquire knowledge and learning while assertiveness to allay any attempt of bullying from the more senior peers. Of course this is something that is also prevalent at other places such as at boarding schools and the like. However the intensity at the office is quite different.






Keputusan menerima kerja pertama saya

Sepertimana yang telah saya catatkan, temuduga saya dengan sebuah syarikat Multinasional yang besar dan terkenal berakhir dengan saya ditawarkan jawatan Kerani Am III dengan gaji sekitar RM500 sebulan walaupun saya berkelulusan diploma yang pada masa itu gajinya boleh mencapai sekitar RM800-900 i.e. sekitar tahun 1990. Walaupun begitu, saya telah menerima tawaran kerja tersebut kerana saya telah mengenalpasti perkembangan kerjaya dan peluang-peluang peningkatan di dalam syarikat tersebut. Maklumat yang saya perolehi amatlah berguna dan saya percaya bahawa saya boleh berkembang dengan syarikat itu walaupun saya bermula dari bawah.

Apakah sebenarnya yang menyebabkan saya menerima tawaran itu? Saya boleh katakana bahawa ia disebabkan oleh perkara-perkara di bawah ini

  1. Syarikat itu adalah sebuah syarikat Multinasional yang besar dan terkenal dengan struktur organisasi yang telah ditetapkan. Dengan itu, saya akan dapat menggunakan pengalaman dan panduan dari rakan sekerja dan penyelia saya di dalam melaksanakan tugas saya. Walaupun saya mungkin tidak dapat pergi jauh di dalam syarikat ini, namun saya berpeluang untuk menimba pengalaman yang boleh digunakan untuk perkerjaan di syarikat yang lain di kemudian harinya.
  2. Syarikat iu menawarkan berbagai peluang pembelajaran dan pembangunan. Ia mempunyai rancangan latihan dalaman yang jelas. Saya akan dapat berlajar dan dilatih secukupnya
  3. Syarikat itu mempercayai kepada falsafah pembangunan kerjaya melalui potensi dan prestasi individu. Pengarah Urusan syarikat itu hanyalah seorang yang berkelulusan O-level GCE (bersamaan dengan SPM). Sekiranya Pengarah Urusan itu boleh melakukannya, kenapa tidak saya?
Di dalam minggu-minggu awal saya berkerja, pengalamannya amatlah mencabar kemahiran sosial dan interpersonal saya. Saya perlu membiasakan diri saya dengan pasukan sekerja, malahan pada masa yang sama mempelajari bidang tugas dari rakan sekerja dan menerima panduan dan arahan dari penyelia saya. Sebagai orang baru, saya perlu mengadunkan sifat-sifat merendah diri dan pengelakkan untuk perlengkapan hidup kerjaya saya di masa depan. Sifat merendah diri digunakan untuk menimba ilmu dan pembelajaran manakal pengelakkan digunakan untuk menepis cubaan membuli dari rakan sekerja yang lebih tua. Sememangnya ini adalah suatu kebiasaan di tempat lain seperti di sekolah berasrama penuh dan seumpamanya. Namun kehangatannya lebih dirasai di persekitaran pejabat.

No comments: