Welcome in English or Ahlan Wasahlan in Arabic or Selamat Datang in Malay.

I have been a Human Resource professional for more than 20 years working in a wide spectrum of areas within Human Resource. I have progressed up the corporate ladder from the very bottom with rapid and multiple promotions, praise to God. My main interests are motivation and child development

If you have any specific queries you would like to post to me, please email to amzzah_naseehah@ymail.com.

Kind regards
hjmalek

Pages

Saturday 1 March 2014

KEMAHIRAN PENGURUSAN MASA CEMERLANG

Allah dengan segala qudratNya yang Agung bersumpah demi masa. Firman Allah swt di dalam Surah Al ‘Asr yang bermaksud :”Demi masa. Sesungguhnya semua manusia itu berada di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal saleh, dan berpesan-pesan kearah kebenaran, dan berpesan-pesan kepada kesabaran”. Orang Melayu pula sangat menghargai emas. Bagi mereka masa itu emas.

Di dalam hidup serba moden dan maju, ramai manusia terkejar-kejar masa kerana jumlah tanggung jawab yang banyak dan kian bertambah. Seseorang itu adalah seorang hamba Allah, seorang suami atau isteri, seorang anak, seorang abang atau kakak, seorang adik dalam masa yang sama . Mungkin dia juga adalah seorang ahli jawatankuasa persatuan atau masjid atau surau. Selain dari itu dia juga seorang pekerja.

Dengan kerja di pejabat yang banyak, tangung jawab yang lain-lain juga memerlukan tumpuannya baik dari segi fizikal dan mental. Semua ini harus dilakukan di dalam masa yang terhad saban hari. Mungkin ada pekerja yang boleh menguruskan tekanan yang dialaminya dengan baik, akan tetapi ada juga yang tertekan teruk sehingga mendatangkan akibat buruk kepada kesihatan fizikal dan mental. Sekiranya ini berlaku, bukan pekerja yang terlibat itu saja yang menanggung akibatnya. Produktiviti pekerja itu akan menurun dan rakan sekerjanya terpaksa pula menanggung kerja yang tidak dapat ditangani dan gejalan ini pula menimbulkan tekanan kepada mereka. Di pihak penyelia dan pengurusan pula, mereka terpaksa menumpukan masa dan mencari cara untuk menguruskan masalah ini dengan baik.

Dengan kekangan masa yang terhad dan tanggung jawab yang banyak, pekerja harus tahu mengurus masanya dengan cemerlang. Ia perlu tahu cara bagaimana untuk mengutamakan yang penting dan segera, juga bagaimana membahagikan masa yang sedikit untuk mengurus kerja yang banyak, serta bagaimana membuat keputusan bahawa kerja itu boleh ditangguhkan. Pekerja juga perlu tahu bagaimana untuk menjimatkan masa agar masa yang dijimatkan boleh digunakan untuk kerja yang lebih berfaedah.

Melalui pengurusan masa yang cemerlang, kerja-kerja di pejabat akan dapat disusun atur dengan licin. Kelicinan kerja di pejabat akan memberikan keselesaan kepada pekerja, rakan sepejabatnya, penyelia dan pengurusnya malahan pelanggan dan orang awam yang berurusan dengannya di pejabat. Melalui keselesaan ini, produktivi akan meningkat dan suasana perkerjaan di pejabat akan terbina dengan harmoni.

Seterusnya produktivi yang meningkat dan suasana perkerjaan yang harmoni akan memupuk masyarakat yang cemerlang kerana setiap orang dapat membahagikan masanya dengan baik untuk tuntutan kerja dan tuntutan kekeluargaan dan kemasyarakatan.

Amzzah Naseehah Resources akan mengendalikan bengkel KEMAHIRAN PENGURUSAN MASA CEMERLANG pada bulan Feb 2014 di Gombak Selangor secara percuma kepada 30 orang peserta berumur antara 21-59 tahun. Ianya terbuka kepada penduduk di sekitar Gombak. Bagi yang berminat untuk menghadiri bengkel ini, sila email kepada amzzah_naseehah@ymail.com menyatakan nama penuh, alamat dan nombor telefon. Sebarang pertanyaan bolehlah menelefon 012-5103364.


No comments: