Welcome in English or Ahlan Wasahlan in Arabic or Selamat Datang in Malay.

I have been a Human Resource professional for more than 20 years working in a wide spectrum of areas within Human Resource. I have progressed up the corporate ladder from the very bottom with rapid and multiple promotions, praise to God. My main interests are motivation and child development

If you have any specific queries you would like to post to me, please email to amzzah_naseehah@ymail.com.

Kind regards
hjmalek

Pages

Thursday 9 January 2014

MOTIVASI : CARA BERUSAHA TAHAP LIMA BINTANG

Selepas berdoa seusai solat Asr yang diimamkan oleh anak lelaki kedua saya sat petang di masjid kampusnya, saya berkata "Abah doakan agar Anwar berjaya dalam semester ini dan dapat 3 pointer". Dia membalas "Anwar target 4 flat".. Dengan tangan saya dibahunya saya mengatakan "Bagus.. oleh itu Anwar perlulah berusaha seolah-olah hendak mendapatkan 4 flat". Dia tersenyum dan menganggukkan... kepalanya.

ULASAN~ 3rd Law of Newton i.e "for every action there will be an equal and opposite reaction" sebenarnya adalah hukum Allah swt di mana di dalam menentukan natijah sesuatu usaha, ia bergantung kepada jumlah usaha dan pengorbanan yang diberikan.

Memang Allah boleh memberikan sesuatu kebaikan kepada hambanya tanpa diduga, akan tetapi syaratnya kita perlulah bertaqwa (rujuk AYAT SERIBU DINAR).

Alangkah baik, setahap lima bintang, jika kita bertaqwa, berusaha dan kemudiannya bertawakkal untuk mencapai apa yang dicita-citakan oleh kita. Nescaya kejayaan yang diperolehi itu akan lebih manis lagi.

SELAMAT MENCUBA.

No comments: